Portræt af adjunkt Mirko Presser

Mirko er en en flittig brætspiller og har været med til at starte en gruppe af fem IT-organisationer (AU, Alexandra, Aarhus Kommune, eBay og Baeumer Group), som mødes og spiller brætspil og snakker om IT strategi, IoT og Big Data. Nu skal han arbejde på BTECH.

Mirko Presser.

1.       Hvorfor har du valgt at arbejde på Institut for Forretningsudvikling og Teknologi?
Jeg har en baggrund som ingeniør, og derfor er mit vigtigste redskab en hammer, mens alt ligner søm. Det er dejligt at arbejde i et tværfagligt miljø, hvor man anvender sine redskaber og metoder sammen for at løse problemer og forstå verden bedre. Det kan man på BTECH. Jeg er spændt på at blive en del af Aarhus BSS og indgå i tværfaglige samarbejder for at forstå, hvordan teknologi, særligt Internet of Things, påvirker udviklingen af forretningsmodeller.

2.        Hvad er dit arbejdsområde, og hvad skal du arbejde med her?
Jeg har arbejdet inden for feltet Internet of Things (IoT), siden det opstod. Helt overordnet er IoT et koncept, der, ifølge Kevin Ashton, »turns the world into data«. Det betyder, at vi kan løse problemer ved at analysere data, og at optimiseringsstrategier generelt er håndgribelige. Mit første projekt inden for feltet fokuserede primært på de grundlæggende teknologier inden for trådløse sensornetværk, og på, hvordan man kombinerer dem med telekommunikationssystemer for at udvikle mobile IoT kapaciteter. Dette arbejde har ført til mange interessante resultater, blandt andet en  »context broker« til IP multimedie systemer (IMS), en semantisk søgningsmekanisme og COAP (constrained application protocol), som er en semantisk ækvivalens til HTTP til computere med lav strøm, energi og hukommelse. Siden 2009 har jeg fokuseret mere på den anvendelsesorienterede del af IoT - særligt Smart City. Dette har vist mig, hvor vigtigt det er at samarbejde på tværs af discipliner, fordi begrebet Smart City dækker over meget mere end bare ingeniørvidenskab.

3.       Hvad er din uddannelsesmæssige baggrund?
Jeg har en kandidatgrad i fysik og astrofysik og en kandidatgrad i telekommunikation og signalprocesser fra University of Bristol i England. Jeg tog min ph.d. inden for emnet Mobile Internet of Things ved University of Surrey in England og blev færdig i 2009.

4.       Hvad har du lavet før?
Jeg var indskrevet som deltids-ph.d.-studerende, mens jeg arbejdede som forskningsassistent ved Center for Communication System Research ved University of Surrey. Her var jeg involveret i mange store EU-projekter (FP6 og FP7). De største var nok e-SENSE og SENSEI-projekterne, hvor jeg var teknisk chef. Begge projekter var banebrydende inden for IoT og øgede interessen for feltet og ansporede samtidig en mere formaliseret forskningsstrategi i den Europæiske Kommission. Dette førte til, at jeg blev EU/Kina ekspert i IoT og topmødearrangør for CAF (Connect Advisory Forum). Siden jeg flyttede til Danmark, har jeg arbejdet på Alexandra Instituttet, primært som forsknings- og innovationsleder i Smart City Laboratoriet. I laboratoriet  stod jeg i spidsen for et tværfagligt hold af forskere og arbejdede på mange forskellige europæiske og nationale projekter f.eks. Gatesense, Virk, Hitachi Citydataexchange, ODAA, H2020 Organicty, FP7 Citypulse, FP7 IoT Lab, FP7 URB-Grade, etc. Jeg var også med til at grundlægge Smart Aarhus og det internationale IoT Forum, hvor jeg stadig fungerer som vicepræsident. Jeg er også en del af den stiftende og organiserende gruppe bag IoT Week (iot-week.eu) og var en af grundlæggerne af IEEE IoT World Forum, som jeg stadig arrangerer såvel som mange andre konferencer og komiteer. Jeg har også skrevet en IoT tegneserie, som nok er den mest læste IoT udgivelse i verden med over 20.000 downloads og 10.000 uddelte kopier siden 2010 (iot-week.eu)

5.       Vil du fortælle lidt om dig selv, din familie og din fritid?
Jeg kommer fra syd-Tyskland, men flyttede til Frankrig og senere til Storbritannien, da jeg var færdig med skolen i Tyskland. Siden 2009 har jeg boet i Hadsten med min familie. Min kone er dansk, og vi har tre drenge (1,5 og 8 år). Jeg nyder at lære og at arbejde i et forskningsmiljø, og i min fritid elsker jeg at være sammen med min familie og venner. Jeg er også en flittig brætspiller og har været med til at starte »The Board Game Challenge« i Aarhus. Det består af en gruppe af fem IT-organisationer (AU, Alexandra, Aarhus Kommune, eBay og Baeumer Group), som mødes og spiller brætspil og snakker om IT strategi, IoT og Big Data.