Portræt af lektor Albena Mihovska

Trådløs teknologi, Big Data og radiokommunikation. Vidensfeltet er stort hos lektor Albena Mihovska, der, udover sit arbejde, også finder tid til både tennis og surfing.

Albena Mihovska.

1. Hvorfor har du valgt at arbejde på Institut for Forretningsudvikling og Teknologi?
BTECH er et spændende sted, hvor jeg har mulighed for at udvikle min forskning inden for feltet trådløse teknologier og Internet of Things og føre den i en ny retning. For eksempel hen imod analytik, Big Data og operationel forskning, som også er områder i udvikling på internationalt plan. Instituttet har et stort optag af studerende, og det giver mig rigtig god mulighed for at arbejde sammen med dem i forskellige projekter inden for mine interesseområder. Endeligt har instituttet også mange unge medarbejdere og mange, der er dynamiske og åbne for nye udfordringer.

2. Hvad er dit arbejdsområde, og hvad skal du arbejde med her?
Jeg har en baggrund i radiokommunikation og har brugt min viden herfra til at forske i nye teknologier såsom "smart wireless connectivity" heriblandt sensor-teknologier, ambient intelligence, Internet of Things og tilhørende applikationer (som for eksempel e-health, smart grid osv.). Den enorme mængde data som genereres nu til dags kræver nye tilgange til trådløse teknologier og applikationer, og her er områder såsom analytik og Big Data ekstremt vigtige. Jeg kunne godt tænke mig at kombinere den ekspertise, der findes på BTECH, med mine nuværende forskningsinteresserer og dermed udvikle nye forskningsprojekter og også opbygge et stærkt laboratoriemiljø inden for "smart connectivity" og feltets applikationer. Mine hovedopgaver vil være undervisning og forskning.

3. Hvad er din uddannelsesmæssige baggrund?
Jeg er uddannet elektronikingeniør med en profil i mobilkommunikation, og jeg har en ph.d. i mobilkommunikation fra Aalborg Universitet.

4. Hvad har du lavet før?
Jeg kommer fra en stilling som lektor ved Aalborg Universitet. Her forskede og underviste jeg på kandidatuddannelsen Innovation Communication Technologies and Entrepreneurship (ICTE).

5. Vil du fortælle lidt om dig selv, din familie og din fritid?
Jeg kommer fra Bulgarien og har boet i Danmark siden 1999. I min fritid spiller jeg tennis og surfer. Jeg spiller tennis på nationalt og regionalt konkurrenceplan for min klub Aalborg Østre, og så snart jeg kan komme til det, kører jeg til Klitmøller for at surfe.