Portræt: Amjad Naveed

Med en baggrund i Pakistan, men bopæl i Danmark siden 2012 og en ph.d. i økonomi ved Syddansk Universitet og en kandidatuddannelse i økonomi fra Aarhus Universitet er Amjad Naveed godt rustet til arbejdet på BTECH, hvor han skal fokusere på arbejdsproduktivitet, arbejdskraftens mobilitet og strukturel forandring.

Amjad Naveed. Foto: Amjad Naveed

For det første er jeg glad for at blive en del af Institut for Forretningsudvikling og Teknologi (BTECH) på Aarhus Universitet. BTECH er i gang med at udvide inden for felterne teknologi, innovation, forretningsudvikling, erhvervsøkonomi og ledelse, og det matcher min forskningserfaring og min uddannelsesmæssige baggrund perfekt. Jeg tror, at mit arbejde hos BTECH vil give mig god mulighed for at udvikle mig.

Min forskning fokuserer på arbejdsproduktivitet, de såkaldte “spillovers” (afsmittende effekter) inden for teknologi og viden, arbejdskraftens mobilitet og strukturel forandring. For nylig blev jeg færdig med mit postdoc-projekt på Syddansk Universitet (2015-2017), som specifikt fokuserede på kreativitet og vidensbaserede strategier til små og mellemstore virksomheder i Danmark. I løbet af de sidste to år har jeg publiceret fem artikler i internationale peer-reviewede tidsskrifter inden for felterne regional produktivitet og spillovers inden for teknologi. Udover min forskning har jeg over 10 års erfaring som underviser på forskellige universiteter. Jeg har undervist på bachelor- og kandidatniveau i en lang række økonomi- og businessfag.

Jeg tog en ph.d. i økonomi ved Syddansk Universitet (2015) og har også en kandidatuddannelse i økonomi fra Aarhus Universitet. Jeg har også taget et pædagogisk kursus i universitetsundervisning, som blev udbudt af Center for Undervisning og Læring (CUL) på Syddansk Universitet.

Jeg har både undervist og forsket, før jeg blev ansat på BTECH. Jeg har undervist i økonomi ved University of Punjab, Pakistan, og var ansat som adjunkt i økonomi ved FCC University, Pakistan (2006-2011).  Fra 2012-2017 var jeg ansat ved Syddansk Universitet som ph.d.-studerende og postdoc. Her varetog jeg både forsknings- og undervisningsopgaver. Hvad angår forskning har jeg publiceret over 10 artikler i peer-reviewede tidsskrifter inden for international økonomi, makroøkonomi, regional økonomi og arbejdsmarkedsøkonomi.

Jeg er født i Pakistan, men har boet i Danmark siden 2012.  Vi er fem personer i min familie: Min kone, mine sønner på 11 år, som er tvillinger, og min dejlige datter på syv. I min fritid foretrækker jeg at være sammen med min familie, lytte til musik og se film. Jeg er også glad for at rejse og møde nye mennesker.