Anførselstegn, citationstegn eller gåseøjne. Kender du forskellen?

Foto: Matej, Pexels

Anførselstegn er faktisk det samme som citationstegn og gåseøje, men de skrives enten med dobbelte (”…”) eller enkelte (’…’) tegn. Om du bruger den ene type frem for den anden, er ikke så afgørende; det vigtigste er, at der er konsekvens i brugen i hele din tekst. I AU-tekster anbefales dog nedenstående.

Dobbelte anførselstegn
Ved citater og direkte tale anvendes dobbelte anførselstegn i starten og slutningen af sætningen. Husk at placere et eventuelt komma eller punktum inde i citatet, hvis du citerer en hel sætning:

✔ ”Jeg ser frem til, vi skal have fysisk undervisning på universitet igen,” sagde professoren.

Citerer du derimod kun noget af en sætning, sættes komma eller punktum uden for citatet:

✔ Professoren kunne ikke vente med at ”have fysisk undervisning på universitetet igen”.

Vi anbefaler ikke, at man både sætter et citat/direkte tale i kursiv og bruger anførselstegn:

”Jeg ser frem til, vi skal have fysisk undervisning på universitetet igen,” sagde professoren.

Enkelte anførselstegn
Enkelte anførselstegn bruges til at indikere idiomatiske/ukendte udtryk eller begreber samt til citerede ord eller sætninger inde i et citat:

✔ Han har gået på universitetet i ’de glade 60’ere’.

✔ ”Lad os kigge på betydningen af citatet ’It was the best of times, it was the worst of times’,” sagde underviseren.