Portræt af lektor Sofoklis Kyriazakos

Sofoklis ser frem til sit arbejde på BTECH med at styrke de teknologiske nyskabelser og gøre dem attraktive og købevenlige. I fritiden læser, løber og rejser han gerne.

Sofoklis Kyriazakos.

1. Hvorfor har du valgt at arbejde på Institut for Forretningsudvikling og Teknologi?
Det er der mange grunde til - blandt andet stedets omdømme og dets økosystems potentiale. Jeg kalder det ‘økosystem’, fordi der her er den perfekte kombination af mennesker, færdigheder og discipliner, som understøtter vækst i forskningen ved at bygge bro mellem teknologi og marked.

2.  Hvad er dit arbejdsområde, og hvad skal du arbejde med her?
Mit arbejdsområde er blandt andet »edge technologies« tilsat iværksætteri. Gennem årene og efter tre start-up virksomheder har jeg på den hårde måde lært, at succes og fiasko er meget tæt forbundne. Jeg har også lært at mange rigtig gode forskningsinitiativer dør, fordi der mangler passende forretningsmodeller. Her på BTECH vil jeg gerne bedrive forskning, som sigter mod at styrke de teknologiske nyskabelser og gøre dem attraktive og købevenlige. Det er noget, som jeg selvfølgelig glæder mig til at samarbejde med kolleger og studerende omkring.

3. Hvad er din uddannelsesmæssige baggrund? Hvad har du lavet før?
Da jeg var næsten færdig med gymnasiet, lovede jeg mig selv, at jeg ville være en rigtig dygtig elektroingeniør, og derfor tog jeg min kandidateksamen fra RWTH Aachen Universitet i Tyskland. Henimod slutningen af mine studier - sidst i 90’erne - var telekommunikationsindustrien inde i en rigtig god periode, og det gjorde mig interesseret i ICT (informations- og kommunikationsteknologi). Jeg besluttede derfor at lave en ph.d. i 3. og 4. generations telekommunikation. Lige inden jeg afsluttede min ph.d., fandt jeg ud af, at jeg gerne ville styrke min uddannelse med en MBA i tekno-økonomi. Denne kombination vækkede min interesse i iværksætteri. Da jeg var færdig med min ph.d. og min MBA (begge fra National Technical University of Athens), besluttede jeg mig for at starte mit første firma, og samtidig fik jeg job på Aalborg Universitet. I de næste 12 år arbejdede jeg både med min forskning og min virksomhed og forsøgte at opretholde en god balance mellem de to. I forhold til mine virksomheder, har det været dejligt at se mit første firma vokse (det har i dag 20 ansatte). Jeg har også sat gang i endnu en start-up virksomhed, som beskæftiger sig med eHealth i Nord-Amerika, men som endnu ikke har givet resultater. I forhold til min forskning, har jeg udviklet mig en del gennem årene. Jeg har været lektor siden 2009 og har styret flere R&D initiativer inden for felterne Internet of Things (IoT), Machine to Machine-kommunikation (M2M) og eHealth: alt sammen krydret med en masse innovation og iværksætteri.

I 2016 fik jeg en tredje interesse, som både relaterer sig til mine virksomheder og min forskning. Jeg er trådt tilbage fra mit firma, som lige nu er på toppen efter en god livscyklus. Jeg kunne se, at det var begrænset, hvor meget yderligere virksomheden kunne vokse. Det var det rigtige tidspunkt for mig at fokusere på nye brancher med større muligheder; nemlig branchen for eHealth. Jeg fik mulighed for at blive ansat på BTECH og fokusere på den forskning og den personlige udvikling, som jeg har beskrevet tidligere. 5. Vil du fortælle lidt om dig selv, din familie og din fritid?

5. Vil du fortælle lidt om dig selv, din familie og din fritid?
Jeg har allerede sagt en masse om mig selv :-) Jeg foretrækker at snakke om min familie. Jeg er gift med en dygtig, køn og ambitiøs kvinde, som blandt meget andet ved, hvordan man holder balancen i hjemmet. Jeg har to drenge på 6 og 8 år, som elsker at lege med LEGO Star Wars, og som hele tiden beder mig fortælle dem uartige historier fra min skoletid.

I min fritid rejser jeg meget, mens jeg læser bøger (i papirform!) I tiden lige omkring min midtlivs(krise), begyndte jeg efter næsten 20 år også at løbe igen, 100 meter/200 meter. Og jeg forsøger at slå min egen rekord.