Portræt: Agnieszka Radziwon

Positiv omtale af instituttet og en oplevelse af at BTECH matchede både interesser og værdier fik Agnieszka til at vælge at søge hertil.

Agnieszka Radziwon.

Nogle af mine kolleger, som arbejder/arbejdede på AU fortalte mange gode ting om universitetet, så da jeg så et jobopslag, der matchede mine kvalifikationer, besluttede jeg mig for at prøve at søge jobbet, selvom jeg stadig var relativt langt fra at færdiggøre min ph.d. Jeg tror, at jeg allerede besluttede mig, imens jeg forberedte mig på jobsamtalen og læste om instituttets værdier og strategier. På alle de områder, jeg læste om, fandt jeg et stærkt sammenfald med mine egne værdier og min egen opfattelse af, hvordan man forsker. Jobsamtalen og mødet med mine nye kolleger overbeviste mig endegyldigt om, at det var et perfekt match, og at BTECH var stedet, hvor jeg gerne ville arbejde. Særligt efter at jeg havde besøgt instituttet følte jeg, at jeg havde kendt dem, der arbejdede der længe, på trods af, at jeg først lige havde mødt dem.

Hvad er dit arbejdsområde, og hvad skal du arbejde med her?
Jeg arbejder primært med koncepter inden for åben innovation, økosystemer, forretningsmodeller og deleøkonomi. Min empiriske forskning er rettet imod teoriudvikling gennem kvalitative undersøgelser. Undervejs forsøger jeg at sikre, at mit bidrag ikke kun er teoretisk ved at komme med praktiske anbefalinger, som kan vejlede og støtte ledere i deres beslutningsprocesser. Hos BETCH vil jeg primært fokusere på yderligere at undersøge systemteorier samt teknologiens rolle og gode arbejdsredskaber til innovationsstyring, som kunne have en positiv effekt på værdiskabelse og på økosystemers capture-processer.

Hvad er din uddannelsesmæssige baggrund?
Jeg har både en kandidatgrad i Ingeniørvidenskab fra Wroclaw University of Technology og en kandidatgrad i Business Relationship Management fra Syddansk Universitet samt en ph.d.-grad i Produktdesign og Innovation fra Syddansk Universitet.

Hvad har du lavet før?
Udover min akademiske erfaring inden for både undervisning og forskning har jeg også haft mulighed for at arbejde for NGO’er og i erhvervslivet. Jeg har arbejdet som underviser og formidler for Angelus Silesius House, varetaget employer branding for Google, lavet markedsundersøgelser for Medizintechnik i Tyskland, arbejdet med Prince II-metoden som projektleder hos APG, som er en af de største europæiske pensionsfonde i Holland, og arbejdet med ledelse inden for salgsprøveudformning og vedligeholdelse af databasekonfiguration for Siemens Flow Instruments i Denmark.

I min fritid nyder jeg at rejse, møde nye mennesker og opdage nye steder. For mig er det også vigtigt at være aktiv i lokalsamfundet. Derfor har jeg igennem mange år arbejdet for AIESEC og uddannelsesforeningen CEL, som jeg har grundlagt sammen med nogle venner fra gymnasiet. Udover professionelle foreninger som f.eks. ISPIM har jeg været mest aktiv i Polsk Forening i Sønderborg. Hvad angår min familie har jeg to vidunderlige børn, Helena (2,5 år) og Bruno (7 måneder), som konstant overrasker mig (på den positive måde) og udfordrer mine opdragelsesprincipper. Min mand deler ikke kun al sin erfaring som forælder med mig, men har også altid været min hårdeste kritiker og bedste sparringspartner. Michal arbejder som systemkonsulent, men takket være en ph.d. i nanoteknologi har han også en stor indsigt i den akademiske verden. Sjovt nok deler vi begge en lidenskab for bøger, viden, teknologi og personlig udvikling.