Portræt: Sadia Anwar

Sadia Anwar kom til Danmark i 2015 og arbejdede i første omgang for Aalborg Universitet. Arbejdsfeltet er det sundhedsfaglige område. Læs mere om Sadias baggrund og interesser, der blandt andet dækker madlavning og computerspil.

Sadia Anwar.

1. Hvorfor har du valgt at arbejde på Institut for Forretningsudvikling og Teknologi?
På Aalborg Universitet, som var min tidligere arbejdsplads, var min forskning primært fokuseret på det multidisciplinære område mellem medicin og telekommunikation kendt som Telemedicin. Når man skal vurdere hvordan fremtiden helt overordnet ser ud inden for det sundhedsfaglige område, er big data-analyser med et økonomisk perspektiv særdeles brugbare. Her på Institut for Forretningsudvikling og Teknologi har jeg nu mulighed for at forske inden for felterne big data-analyse og økonomi. Ved at kombinere forretning og teknologi kan jeg udvide teknologi- og erhvervsaspektet af min forskning inden for fremtidens sundhedspleje. For eksempel, hvad er de bedste forretningsmodeller, man kan bruge, når man skal levere medicinske oplysninger med den seneste teknologi inden for omkostningseffektivitet? Hvilke forretningsmodeller vil fremover kunne bidrage til at gøre forskellige medicinalvirksomheder mere innovative og patientfokuserede?  Der bliver flere og flere ældre, som tiden går, og i fremtiden vil Europa stå over for flere ældre og aldrende personer. Dette vil helt sikkert skabe en byrde for de offentlige myndigheder og for samfundet og økonomien generelt.

2.   Hvad er dit arbejdsområde, og hvad skal du arbejde med her?
Jeg arbejder inden for det sundhedsfaglige område. Nedenfor er en beskrivelse mine arbejdsopgaver:

• Forskning inden for interdisciplinære områder: Særligt fokus på medicin, telekommunikation, big data og økonomi.
  • Udvikling af fremtidens velfungerende og omkostningseffektive sundhedspleje vha. den nyeste trådløse kommunikationsteknologi.
  • Telemedicin og big data-analyse. Nuværende og fremtidige anvendelsesmuligheder for de nyeste teknologier inden for det sundhedsfaglige område.
  • Økonomiske effekter af fremtidens sundhedspleje vha. big data-analyse og trådløse bredbåndsnetværk.

3.    Hvad er din uddannelsesmæssige baggrund?
Jeg er uddannet farmaceut på Government College University, Faisalabad, Pakistan. Herefter påbegyndte jeg min M.Phil. og derefter min ph.d. ved Mehran University, Jamshoro i 2015.

4.       Hvad har du lavet før?
Jeg kom til Danmark i december 2015 og startede med at arbejde som gæsteforsker ved CTIF hos Institut for Elektroniske Systemer, Aalborg Universitet under ordningen “ICT Endowment Fund for Sustainable Development Scheme” og med professor Ramjee Prasad som vejleder. Jeg deltog også i diverse igangværende forskningsprojekter. Nedenfor er en beskrivelse af det arbejde, jeg har lavet indtil videre.

Aalborg Universitet, Danmark, Gæsteforsker, December 2015-December 2016:

• Arbejde inden for det interdisciplinære område telemedicin med trådløs teknologi for at opnå real-time adgang til medicinske oplysninger om patienter, som bor i fjerntliggende områder, og som har et handicap eller kroniske lidelser og relaterede sygdomme, der påvirker deres mobilitet.
  • Aldersbetingede sygdomme, rapportering af medikamenters sammenspil og etablering af behandlingsforløb.
  • Big data-analyse og medicininformatik til receptudskrivning i et digitalt apotek.
  • Etablering af forbindelse mellem læge, patient og farmaceut samt bedre kontrol med sygdomme, bedre sikkerhed og omkostningseffektivitet i hele behandlingsforløbet.
  • Anvendelse af avancerede tjenester i kraft af 5G netværk og tæt samarbejde med telekommunikations- og relaterede sundhedsafdelinger.

5.   Vil du fortælle lidt om dig selv, din familie og din fritid?
Jeg tror på, at gode ting sker for én, hvis man er tålmodig og vedholdende. Jeg kan godt lide at lægge strategier og planer for at nå mine mål. Jeg betragter mig selv som en engageret person, og det er derfor, jeg har valgt et multidisciplinært forskningsområde. Hvis man virkelig vil opnå noget, som er innovativt, fleksibelt og gavnligt for samfundet, bliver man nødt til at forlade sin komfortzone.

Jeg tror også på personlig udvikling såvel som på udvikling af samfundet. Jeg er en fordomsfri person og tøver ikke med at tage gode ting fra enhver kultur til mig. Jeg søger altid efter bedre muligheder, som kan forbedre mig, mine evner og min kapacitet til at lære og tænke. Jeg har gode sociale kompetencer. Jeg ser ikke sygdomme og forskellige patologier som tilhørende en bestemt religion eller et bestemt samfund eller land. Som farmaceut mener jeg, at éns arbejde bør gavne alle. Min filosofi er “arbejd hårdt og vær ambitiøs, dovne mennesker opnår intet i livet”

Mine hobbyer: I min fritid elsker jeg at høre musik og følge med i moden. Jeg kan lide at se film og forskellige TV-serier om diverse emner. Jeg spiller også computerspil en gang imellem. Jeg er også glad for madlavning og er god til at vænne mig til anderledes mad og smage. Jeg nyder også at være sammen med venner og familie og at prøve nye ting.

Min familie: Jeg har tre søstre og én bror.  Min far og mor var skolelærere og er nu pensionerede. De nyder at bruge deres tid hjemme i familiens selskab og på aktiviteter, de ikke havde tid til under vores opvækst. Min bror og mine søstre er veluddannede og arbejder inden for deres respektive fagområder. Min storesøster er ved at tage sin ph.d. i biokemi ved Melbourne University i Australien. Min anden søster er uddannet M.Phil. i matematik, og min lillesøster er læge og er ansat på et offentligt hospital. Min bror er telekommunikationsingeniør og arbejder i en multinational virksomhed.