Pris og international anerkendelse til forsker fra AU Herning

Aarhus Universitet var forleden vært ved den globale PMA-konference sammen med University of Cambridge i England, og i den forbindelse vandt adjunkt Jacob Brix fra AU Herning prisen for den bedste videnskabelige artikel inden for innovationsområdet.

Ved PMA-konferencen, der netop er afholdt på Aarhus Universitet, blev artiklen ”The Benefits of Taking a Radical Approach to Continuous Innovation” kåret som bedste videnskabelige artikel. Det særlige ved den prisvindende artikel er, at det omhandlende projekt er grebet anderledes an, end hvad man oftest ser. Mange ser på innovation som et resultat af et projekt eller en proces. Men i denne artikel undersøger Jacob Brix, der er adjunkt på Aarhus Universitets institut i Herning, og hans medforfatter, hvad man får ud af at arbejde med et projekt med en høj usikkerhedsfaktor, når man arbejder med projektet på en systematisk måde.

”Vi har vendt brillerne om i dette projekt, som vores artikel handler om. Vi har koncentreret os om processen, som er vejen mod resultatet. Vores undersøgelse viser, at det generelt er risikoen værd at igangsætte projekter, der er en høj usikkerhed omkring – så det er bare med at kaste sig ud i det”, siger Jacob Brix.

Tilgangen kan anvendes af alle slags virksomheder

Det er oftest store virksomheder, der er villige til at løbe risikoen med at arbejde med projekter, der er karakteriseret af høj usikkerhed. Men undersøgelsen fra AU Herning viser, at små- og mellemstore virksomheder også sagtens kan tage del i dette arbejde. Den systematiske proces omkring arbejdet med projekter med høj usikkerhed kan altså med fordel anvendes af forskellige virksomheder – både store og små – og i diverse brancher.

Udover konkrete gevinster ved denne tilgang til et projekt, som den prisvindende artikel handler om, så er en anden afledt fordel ved arbejdet med projekter med høj usikkerhed, at medarbejderne bliver mere forandringsparate, når de tager del i sådan et projekt.

Artiklen er skrevet i et samarbejde mellem adjunkt Jacob Brix fra AU Herning og lektor Lois S. Peters fra Rensselaer Polytechnic Institute’s Lally School of Management, som er kendt fra flere bestsellers om radikal og banebrydende innovation.

Yderligere info

*Brix, J. and Peters, L.S. (2014): The Benefits of Taking a Radical Approach to Continuous Innovation, Performance Management Association, June

Kontakt: Jacob Brix, adjunkt, AU Herning (+45 2917 1064 / brix@auhe.au.dk)