Herningenser ny institutleder på AU Herning

Jacob Kjær Eskildsen bliver den nye institutleder på AU Herning til juni. Han er født og opvokset i Herning og er selv uddannet på AU Herning (tidligere Midtjysk Handelshøjskolecenter). Det bliver dermed en stedvant institutleder, der sætter sig i spidsen for instituttet efter Michael Evan Goodsite.

Jacob Kjær Eskildsen overtager posten som institutleder på AU Herning den 1. juni.

Om nogen ved den nye institutleder på AU Herning, Jacob Kjær Eskildsen, hvad han går ind til. Han har trådt sine barnesko i Hernings gader, er student fra Herning Gymnasium og har i starten af 90’erne taget HA-uddannelsen på AU Herning, der dengang hed Midtjysk Handelshøjskolecenter. Tilbage i 2006 blev han medlem af den rådgivende bestyrelse på AU Herning, og i begyndelsen af 2013 blev han ansat som professor på stedet.

Jacob Kjær Eskildsen er cand.merc. og har sammenlagt været ansat på Aarhus Universitet siden 1997. Dengang startede han i en ph.d.-stilling på daværende ASB og har efterfølgende arbejdet sig op, hvilket efter omkring ti år kulminerede i et professorat tilbage i 2008. På den baggrund kender han AU og instituttet i Herning rigtig godt.

Vil fortsætte den linje, der er lagt

– Min hovedopgave som institutleder bliver fortsat at styrke båndet med erhvervslivet og sikre forskningsbaseringen af vores uddannelser. AU Herning er et spændende sted på grund af det tætte samarbejde med erhvervslivet, og det skal vi fortsat arbejde på at udvikle. Vi skal endnu tættere på virksomhederne, og det er vi allerede i gang med at arbejde på ved at involvere både de små, mellemstore og store virksomheder i det Midt- og Vestjyske i forskellige projekter med både studerende og forskere, siger Jacob Kjær Eskildsen og fortsætter:

– Noget af det helt centrale på AU Herning er, at vi skal blive ved med at fostre det spirende forskningsmiljø, som er blevet opbygget gennem de seneste år. Vi skal fortsætte den linje, der er blevet lagt igennem den tid, som Michael Evan Goodsite har været institutleder. Vi skal også i gang med at definere de kerneområder, som vi vil være førerende inden for, og det er noget, der langsomt kommer nedefra og er godt på vej.

Vigtigt at sikre intern sammenhængskraft

Udover samarbejdet med erhvervslivet og arbejdet med forskningsbaseringen påpeger Jacob Kjær Eskildsen, at en anden vigtig opgave bliver at sikre den interne sammenhængskraft på AU Herning. Ovenpå udfordringer med akkrediteringer og økonomiprocessen har AU Herning brug for arbejdsro og for at finde sit fodfæste igen. Det er vigtigt at genfinde entusiasmen og arbejdsglæden, som ganske naturligt får et dyk i hårde tider, pointerer Jacob Kjær Eskildsen og understreger, at han ser frem til de kommende udfordringer, han får, når han tiltræder stillingen som institutleder.

Jacob Kjær Eskildsen er allerede gået i gang med at få overdraget opgaver, og han har derfor netop deltaget i det andet møde i AU Hernings nye Eksterne Råd med Helge Sander som formand.

Den helt rigtige person

– Jeg synes, at valget er faldet på den helt rigtige person, der nu skal stå i spidsen for AU Herning. Det glæder mig, at jeg har mulighed for at overdrage mine opgaver til Jacob igennem den næste måneds tid og forhåbentlig dermed kan bidrage til, at han får en god opstart som institutleder. Jeg ønsker Jacob og AU Herning alt det bedste”, siger Michael Evan Goodsite, afgående institutleder på AU Herning.

Jacob Kjær Eskildsen er 44 år, gift med Susanne og sammen har de to drenge på henholdsvis 13 og 16 år. Familien er bosat i Beder syd for Aarhus. I sin fritid har Jacob Kjær Eskildsen altid dyrket meget sport, og lige for tiden er det tennis og vægttræning, der bliver dyrket.

Michael Evan Goodsites ansættelse udløber den 31. maj, hvorefter han tiltræder som institutleder på et større institut på Syddansk Universitet i Odense – tæt på hans hjem og familie. Den 1. juni overtager Jacob Kjær Eskildsen officielt posten som institutleder på AU Herning. Der bliver holdt afskeds- og tiltrædelsesreception for ansatte, samarbejdspartnere og andre interessenter fredag den 23. maj kl. 13-15.