Ministerbesøg på BTECH: Om kornrensere og Flipped Classroom

Det var en meget engageret og positiv Uddannelses- og forskningsminister Esben Lunde Larsen (V), der i dag (22. februar 2016) besøgte Institut for Forretningsudvikling og Teknologi. Her fik han en snak med både ledelse og studerende.

Uddannelses- og forskningsminister Esben Lunde Larsen hører om "Flipped Classroom". Foto: Tine Bagger

Uddannelses- og forskningsministeren besøger i disse måneder en lang række videregående uddannelsesinstitutioner rundt om i hele landet. Denne gang var han på besøg på Institut for Forretningsudvikling og Teknologi, Aarhus BSS. Ministeren gav udtryk for at være meget optaget af dialogen med de studerende, undervisere, forskere og ledere med henblik på at have føling med, hvad der rører sig, og hvad der optager de enkelte institutioner, og besøget i Herning gav ham indblik i, hvilket fokus og hvilke udfordringer, man har i Herning:

”Vi ønsker kvalitet og en stærk eksponering af uddannelserne i Danmark, og det er specielt vigtigt i forhold til de uddannelsesinstitutioner, der er regionalt forankret. Det handler om at række ud til gymnasier og lignende. Det har man også fokus på i Herning, men det er vigtigt, at det bliver ved”, sagde uddannelses- og forskningsminister Esben Lunde Larsen.

Studerende og ledelse fortæller
Under rundvisningen besøgte Esben Lunde Larsen en gruppe BDE-studerende, der har udviklet en kornrenser til landbruget, som er noget helt ud over det sædvanlige. Her kunne ministeren gøre brug af sin baggrund som landmandssøn og spurgte detaljeret ind til produktet og dets fordele i landbruget, som det var tydeligt, han vidste en del om. Dernæst blev han præsenteret for et nyt online undervisnings-setup: Flipped Classroom, og blev vist eksempler på opgaver, de studerende havde løst. Også her var ministeren meget interesseret og spurgte ind til fordele og ulemper.

Institutleder Anders Frederiksen er meget glad for den positive tilgang, ministeren havde til stedet: ”Han kom for at se, hvad vi gør og hvordan – både på uddannelsessiden og i forhold til samarbejdet med erhvervslivet. Ministeren bekræfter, at vi er på rette spor, så det er vi meget glade for.”

Dekan Thomas Pallesen var med til mødet med Esben Lunde Larsen og udtaler: ”Ministeren var meget optaget af, at Aarhus Universitet skulle prioritere aktiviteterne på Campus Herning højt. Jeg er sikker på, vi – også – fik overbevist ham om, at det i meget høj grad er tilfældet.”