Mød Emma Lappi

Emma er nyansat adjunkt på instituttet. Du kan læse mere om hendes arbejdsområder, faglige baggrund, fritidsinteresser mm. her.

Hvorfor har du valgt at arbejde ved BTECH?
Jeg sætter virkelig pris på instituttets tværfaglige ånd, og hvordan tværfaglighed ikke kun er formuleret som en strategi eller et mål, men også udleves i praksis. På instituttet har man mulighed for at have en forskningsidentitet baseret på en disciplin, samtidig med at man kan arbejde med emner og projekter, der rækker ud over denne disciplin. Sådan en åbenhed er finder man sjældent på akademiske institutioner. I mine samtaler med kolleger på instituttet har jeg oplevet, at folk er oprigtigt søde og venlige, hvilket jeg ikke tager for givet og særligt værdsætter i et arbejdsmiljø.

Hvad er dit arbejdsområde?
Min forskning fokuserer generelt på emner relateret til iværksætteri. Da iværksætteri er et komplekst fænomen, er det et perfekt eksempel på et område, hvor tværfaglig forskning er nødvendig. Jeg er interesseret i at forstå årsagerne til, hvorfor individer starter virksomheder, hvad der får iværksættere til at lykkes, og hvordan vi kan forstå virkningen af iværksættererfaring, selv når personen ikke længere er involveret i virksomheden. I mit arbejde ser jeg på både resultater på individ- og virksomhedsniveau og bruger kvantitative metoder til at besvare mine forskningsspørgsmål. Da en del af mit arbejde fokuserer på kilder til produktivitetsforbedringer, har jeg også rådgivet den svenske regering om den nuværende stagnation eller nedgang i svensk produktivitet. En af mine kerneværdier er at gøre en forskel og være i stand til at diskutere min forskning med forskellige interessenter, både inden for og uden for det akademiske miljø.

Hvad er din baggrund?
Hele min uddannelse har været inden for økonomi, og jeg forsvarede min ph.d.-afhandling i juni 2020 fra Jönköping International Business School i juni 2020 – ja, midt under pandemien. Og ja, jeg holdt en semi-stor fest på trods af det hele. Under mine studier har jeg også besøgt universiteter som St. Gallen i Schweiz, Indiana University i USA, Vrije Universiteit i Holland, George Mason University i USA og generelt rejst en del. De sidste tre år har jeg været postdoc ved Institut for Strategi og Innovation på Copenhagen Business School.

Vil du fortælle lidt om dig selv, din familie og dine hobbyer?
Når folk spørger mig, hvor jeg er fra, plejer jeg at sige Norden for at holde det nogenlunde enkelt. Oprindeligt voksede jeg op i Helsinki, Finland, hvorefter jeg flyttede til Sverige som 20-årig. Jeg tilbragte de næste 10 år i Sverige for at tage min uddannelse, før jeg til sidst flyttede til Danmark. Jeg har en partner, der kan lide at dyrke sport lige så meget som mig, men som er en langt bedre kok – og desværre også overgår mig i matematik. Jeg løber meget, så min hemmelige plan er at starte en løbeklub på AU Herning. Selvom jeg er af finsk oprindelse, er jeg meget snakkesalig og kan godt lide at gå til koncerter, sportsbegivenheder og øl- eller vinsmagninger (eller lignende).