Portræt af adjunkt Francesco Chinello

Familien er ved at være vant til at Francesco rejser meget, og nu har rejsen bragt ham fra Italien til Danmark, hvor han skal fokusere på at udvikle hjælpemidler, man kan have på, og som giver brugerne taktile stimuli.

Francesco Chinello.

1.      Hvorfor har du valgt at arbejde på Institut for Forretningsudvikling og Teknologi?
Jeg er postdoc ved Italien Institute of Technology i Genova, Italien. Jeg fandt den ledige stilling ved BTECH via nettet og besluttede mig for at søge, fordi jeg gerne ville bruge nogle af de tekniske aspekter fra min tidligere forskning i stillingen som adjunkt.

2.        Hvad er dit arbejdsområde, og hvad skal du arbejde med her?
Min forskning fokuserer på at udvikle hjælpemidler, som man kan have på, og som giver brugerne taktile stimuli. Man har forsket i den slags stimuli for at opdage nye sammenhænge mellem brugerens stimuli og brugerens sanseindtryk. Det bliver interessant og spændende at kombinere erhvervs- og ledelsesstudier med kontrol-applikationsteorier. Tidligere har jeg haft lejlighed til at opleve, hvordan automatik og styring kan bruges i andre sammenhænge f.eks. i systembiologi, hvor man bruger matematiske modeller til at beskrive udviklingen af bakterier, vira, arter osv. Økonomi minder om robotik-teknologi; det er et kæmpe felt, hvor alle dele kan ses som et system. Denne forståelse vil jeg gerne give videre til de studerende, men også bruge i mine fremtidige videnskabelige artikler.

3.       Hvad er din uddannelsesmæssige baggrund?       Hvad har du lavet før?
Jeg har boet i Siena og arbejdede i fire år ved Siena Robotics Laboratory med professor Domenico Prattichizzo som vejleder. Jeg flyttede til Genova for fem år siden, hvor jeg begyndte at udvikle hjælpemidler, som man kan tage på for at styre robotter og lave eksperimenter i eksterne grupper. I løbet af sommeren 2012 fik jeg mulighed for at arbejde ved Arizona State University ved School of Biological Health and System Engineering. Her fik jeg sat gang i et godt samarbejde (som stadig er under udvikling) med de to professorer Marco Santello og Daisuke Shibata (University of New Mexico).

5.       Vil du fortælle lidt om dig selv, din familie og din fritid? Min familie består af min far, mor og kæreste. De er blevet vant til at se mig komme hjem og rejse videre igen for at diskutere min forskning eller for at præsentere ny forskning på konferencer. Jeg er rigtig glad for at rejse med arbejdet, hvor der er et specifikt mål og for at opleve nye ting. Det er ikke altid nemt at være væk hjemmefra, og jeg savner min familie.  Men jeg er sikker på, at det er en stor fordel at arbejde i Europa, fordi jeg kan se min familie bare et par dage af gangen. Nu glæder jeg mig meget til at starte på et nyt kapitel i Danmark, og jeg vil gøre mit allerbedste for Aarhus Universitet.