Mød ph.d.-studerende Ximena Alejandra Rojas Sierra

Alejandra er ny ph.d.-studerende på instituttet - du kan læse mere om hendes arbejdsområder, faglige baggrund, fritidsinteresser m.m. her.

Ximena Alejandra Rojas Sierra

Det er fantastisk at være ansat på BTECH, hvor jeg er en del af EINST4INE, som er et EU-finansieret projekt, der har til formål at udvikle en vidensbase om den menneskelige side af digital transformation, herunder ændrede og nye forretningsmodeller, samt nye måder at arbejde på gennem menneske-maskine interaktion. Jeg valgte BTECH, fordi instituttet har en stærk forbindelse til praksis og et meget interessant akademisk netværk til at skabe værdi generelt.

Hvad er dit arbejdsområde?
Mit arbejdsområde er sociale robotter som f.eks. mobile telepresence-robotter (MTR'er), der giver folk mulighed for at kommunikere over afstand og være fysisk til stede. Disse robotter ændrer den organisatoriske dynamik, arbejdsmetoder og -processer, forskellige erhverv og udfordrer også de psyko-sociale faktorer ude i organisationerne. I de kommende år vil jeg studere robotter ud fra en social tilgang for i sidste ende at kunne hjælpe folk til at bruge sociale robotter på en måde, der gavner mennesket.

Hvad er din baggrund?
Jeg har en bachelorgrad i administration fra National Autonomous University of Mexico, og jeg har mere end 5 års erhvervserfaring inden for marketing i f.eks. Augmented Reality og underholdningsbranchen. Derefter fortsatte jeg mine studier med en Erasmus Mundus-kandidatgrad i Tourism Management, hvor jeg havde mulighed for at studere i Danmark, Slovenien og Spanien. Der ledte jeg et projekt om Big Data som en åben innovationskilde for at øge innovationen inden for turismens økosystem. Dette forskningsprojekt åbnede mine øjne for den fantastiske verden af ​​nye teknologier, åben innovation og bæredygtig udvikling. Derefter skrev jeg min kandidatafhandling om intelligent automation og robotteknologi i servicesektoren og den jobtransformation, de medfører. Mit mål var at forstå, hvordan teknologiske opstartsvirksomheder kan udvikle intelligente automationsløsninger, der bidrager til en bæredygtig udviklings socioøkonomiske sfære. Jeg er fascineret af krydsfeltet mellem mennesker, teknologi og bæredygtighed, og jeg tror, at det kan bane vejen til forskning, der bidrager til mennesket generelle velbefindende.

Jeg voksede op i Mexico City og besluttede derefter at flytte til Europa for at studere. Jeg elsker at rejse rundt i verden og se andre kulturer og måder at leve på. I min fritid kan jeg godt lide at være sammen med mine venner, og jeg kan også godt lide at svømme og male.