Pernille Clausen

Pernille Clausen startede d. 1. september som ph.d.-studerende på BTECH efter et år som forskningsassistent. Hun skal forske i digitale transformationsprocesser i produktionsvirksomheder.

Foto: Privat

Jeg har haft en relation til BTECH siden 2013, hvor jeg startede på uddannelsen BDE (Business Development Engineering), og efterfølgende i 2016 startede jeg på kandidatoverbygningen TBBD (Technology Based Business Development). I forhold til mit interesseområde så gav det god mening at søge en ph.d. ved BTECH, da mit forskningsområde har skarp relation til mange af de felter, BTECH har fokus på. Derudover synes jeg, at BTECH har et unikt og stærkt fagligt miljø, som jeg er stolt af at være en del af, så på nuværende tidspunkt kan jeg ikke forestille mig at være tilknyttet et andet institut.

Hvad er dit arbejdsområde, og hvad skal du arbejde med her på instituttet?

Mit arbejdsområde fokuserer på digitale transformationsprocesser på shop floor niveau i produktionsvirksomheder med fokus på at optimere performance og løbende forbedringer. Mit ph.d.-projekt tager stort afsæt i praksis, og derfor medvirker mange produktionsvirksomheder i mit studie.

Hvad er din uddannelsesmæssige baggrund?

Bachelor: BDE 2013-2016, Aarhus Universitet, BTECH.

Kandidat: TBBD 2016-2018, Aarhus Universitet, BTECH.

Hvad har du arbejdet med før?

Min forkærlighed for digitaliseringsprocesser i produktion startede fra 1. semester på kandidatuddannelsen. På hvert semester gennem uddannelsen har jeg arbejdet med projekter omhandlende forskellige digitaliseringsprocesser, og gennem den erfaring voksede min interesse for feltet.

Efter endt uddannelse i 2018 blev jeg ansat på BTECH som forskningsassistent pr. 1/9/2018, og gennem denne stilling fik jeg mulighed for at udforske og arbejde med mulighederne i dette enorme felt. Gennem min ansættelse som forskningsassistent har jeg primært beskæftiget mig med digital modenhed og digitalisering af tavlemøder på shop-floor niveau i produktion. Den erfaring, jeg fik gennem dette arbejde, løftede min interesse for feltet, og jeg valgte derfor at søge en som PhD.

Kan du fortælle os lidt om dig selv, din familie, og hvad du laver i din fritid?

Jeg bor i Ans (Silkeborg kommune) sammen med min kæreste, Martin, og vores to Finske Lapphunde, Teddy og Balou. Heraf bliver en del af min fritid brugt på hundetræning og hundeudstilling.

Som person er jeg socialt anlagt, så jeg bruger meget tid sammen med venner og familie. Jeg spiller fodbold et par gange om ugen, og for at holde formen ved lige nyder jeg godt af løbeture hele året rundt. Motion skal der til, når man har et kært forhold til god mad, og madlavning er en højprofileret aktivitet på adressen i Ans.