Portræt: Marco Rodrigues Dos Santos

"Jeg tror på, at livet begynder der, hvor min komfortzone ender", sådan siger Marco som forklaring på, at han har rejst meget og valgt et liv langt væk fra familien i Portugal.

Marco Rodrigues Dos Santos

Hvad er dit arbejdsområde, og hvad skal du arbejde med her?
På BTECH skal jeg arbejde med uddannelse og forskning inden for kvalitet og driftsledelse i erhvervslivet og sundhedssektoren. Jeg beskæftiger mig primært med emner som f.eks. Six Sigma, Lean produktion, ISO-standarder, TQM, værdibaseret sundhedspleje, etc.

Jeg er meget glad for at blive en del af holdet på BTECH. Aarhus Universitet er godt placeret på de internationale rankinglister, og det lader til, at BTECH nu er ved at blive endnu større. Det giver mulighed for et frugtbart og vellykket samarbejde mellem kolleger og med organisationer uden for universitetet.

Hvad er din uddannelsesmæssige baggrund og hvad har du lavet før?
Jeg tog først en kandidatuddannelse som maskiningeniør og derefter en kandidatuddannelse i driftsledelse. Efter nogle år på arbejdsmarkedet påbegyndte jeg en ph.d.-uddannelse ved Chalmers Tekniska Högskola i Sverige, som jeg færdiggjorde i 2013 med afhandlingen “Variation in Healthcare Processes: Implications for Quality of Care”.  Udover en periode som postdoc ved Uppsala Universitet har jeg også arbejdet hos et konsulentfirma, et hospital og et trykkeri. I disse firmaer arbejdede jeg med driftsplanlægning, logistik og ISO-certificering.

Jeg kommer oprindeligt fra Portugal, men jeg har boet i Sverige i de sidste 15 år. Det er altid svært at sige farvel til sine venner, men jeg tror på, at livet begynder der, hvor min komfortzone ender. I den kommende tid vil jeg forsøge at lære noget dansk og lære nye folk at kende. Jeg rejser til Portugal to gange om året for at besøge mine forældre, som bor der. Jeg er glad for hunde, men indtil videre afholder jeg mig fra at få en. Jeg plejede at have en schæferhund. Hun var helt fantastisk. Jeg er sportsinteresseret, og jeg kan lide at spille badminton, floorball, gå i motionscenter osv.